Tämä blogi kertoo neljän kaveruksen purjehduksista vuonna 1947 rakennetulla Hai-veneellä s/y Jolenella. Tervetuloa!
Viiden päivän matoilla turvottamuisen jälkeen kylkien raot olivat silmämääräisesti pienentyneet. Silti veneen pohjassa oli vielä kaksi 3 mm:n ja useampi yli 1 mm:n rako. Vene ajateltiin pistää omaan elementtiinsä kellumaan. Toisin kuitenkin kävi ja venen meni juuri niin syvälle kuin nosturi laski. Aavistuksen lohduttoman näköinen vene jätettiin rantaveteen kölin varaan. Nyt turvottaminen tapahtui tehokkaasti, koska vain kansi oli pinnalla. Kokeneemmat puuveneilijät kertoivat, että mikään ei poikennut normaalista ja kotiin uskallettiin lopulta lähteä.



Seuraavana päivänä hämmästys oli suuri: hai oli keula pystyssä ja aallot lainehtivat sisään sitloodaan. Pienen päänraavinnan jalkeen ja erilaisten tuloksettomien yritysten jälkeen saatiin satamanosturilla sitloodan reuna lopulta uudelleen pinnalle. Tämän jälkeen vene tyhjennettiin yhden uppopumpun ja kolmen miehen voimin. Positiiviseksi yllätykseksi huomattiin, että veneen pinnalla pitämiseksi tarvittiin vain uppopumppu ja yksi mies ämpärin kanssa. Vettä tuli sisään arviolta 4000l tunnissa, koska pumpun tuotto ei riittänyt yksin pitämään venettä pinnalla. Seuraavaksi yöksi vene jätettiin turvallisesti satamanosturiin roikkumaan, niin että kansi oli aivan veden tasalla. Aamulla vene pysyikin jo pelkän uppopumpun varassa pinnalla, joten se siirrettiin laituriin. Vene alkoi näyttää siltä, että sittenkin tänä kesänä päästäisiin nauttimaan niistä puuveneilyn paremmista puolista.